Propositie ontwikkeling
Vraag
'Positioneer onze API-dienstverlening en maak de toegevoegde waarde inzichtelijk.' Dè marktleider op het gebied van data- en transactieverwerking in de OV-sector heeft de ambitie om via API-services zijn zakelijke klanten te servicen, zij vroegen ons hen hiermee te helpen.
Aanpak
Als je een marketeeer toevoegt aan een team met ontwikkelaars, business analisten en business architecten dan krijg je mooie interacties. De vertaalslag maken van techniek naar de 'softe' kant van API's in een waardepropositie, konden we maken door inventariseren, doorvragen en toetsen. Zowel bij het team als bij de zakelijke klanten zelf middels brainstormsessies. Co-creatie, engagement, elkaar verrijken, energie... buzz woorden maar hier in de praktijk gebracht. Hierbij ervaarden we dat de strategie en tacktiek nog een tandje scherper mochten worden gesteld. Vooral om intern een gezamenlijk uitgangspunt vast te klikken zodat we met een eenduidige boodschap naar buiten kunnen treden.
Resultaat
We zijn trots dat we samen met het team de API-strategie definitief hebben gemaakt, inclusief voorstel voor de beprijzingsstrategie. De doelstellingen voor 2019 zijn met het team concreet gemaakt en worden nu door Product Owners opgepakt. De API-waardepropositie, de oorspronkelijke opdracht, is gereed voor doorvertaling naar marketingcommunicatie inclusief een communicatieplan, roadmap, concepten voor de belangrijkste marcom-middelen. Voor de juiste implementatie hebben we een stakeholderanalyse gemaakt die als basis dient voor de communicatie per doelgroep.